Meer tijd betekent meer creativiteit

Een accountantskantoor dat anders is dan andere kantoren. ‘Dat zegt iedereen,’ geeft Willem Vriend, Van Wezel directielid, meteen toe. ‘Maar,’ zegt hij, ‘gelukkig kunnen we ons onderscheiden door dingen ook echt anders te doen.’ In dit interview vertelt Willem meer over Van Wezel en het fundament voor succes.

Plak cake

Dat ‘doen’ een sleutelwoord is, blijkt uit Van Wezel’s liefde voor sport en beweging. ‘Als we met onze klanten wat gaan doen, moet je niet denken aan een HRM seminar met een plak cake en een kop koffie. Veel liever gaan wij een dag op pad met de mountainbike: met z’n allen het bos in, op de pedalen en die hartslag omhoog. Heerlijk. Dat doen we nu al jaren en met succes. Maanden later wordt er nog over gesproken. Dat wil niet zeggen dat we niet van de inhoud zijn, maar ook voor de inhoud is er een tijd en een plaats.’

“Met z’n allen het bos in, op de pedalen en die hartslag omhoog.”

Tijd voor dat wat belangrijk is

‘Over tijd gesproken: accountants gaan vaak de fout in als ze zichzelf te belangrijk vinden. ‘Belangrijk’ betekent vaak ook ‘druk’ en als je altijd druk bent, ben je ook te druk om waarde te creëren voor klanten. Mijn agenda is zo ingericht dat ik eigenlijk altijd in staat ben om een klant op korte termijn te spreken. Als mijn telefoon om tien uur ’s avonds gaat, dan weet ik dat mijn klant zich ergens zorgen over maakt. Dat is een uitgelezen moment om onze belofte waar te maken. Als 112 gebeld wordt (mijn nummer, bij wijze van) dan wil ik de volgende dag ruimte kunnen maken om zijn of haar vraagstuk te bespreken. Op dat soort momenten kun je het verschil maken.’

Gezonde balans

Kan dat dan zomaar, altijd beschikbaar zijn? ‘Die vraagt ligt voor de hand. Het antwoord is dat we daar hard voor werken,’ zegt Willem. ‘We automatiseren waar mogelijk, zorgen voor een voldoende groot team en een gezonde verdeling van het werk. Doen we dat niet, dan raken onze mensen overwerkt, laten we steken vallen en zijn uiteindelijk onze klanten niet tevreden. Het tegenovergestelde gebeurt als je zorgt dat er wél een gezonde balans is in de organisatie: we zijn altijd aan de bal, kunnen snel reageren als het nodig is en er is meer ruimte voor creativiteit. Die filosofie geldt voor mij in het klein, maar ook voor Van Wezel als geheel.

“Als je altijd druk bent, ben je ook te druk om waarde te creëren voor je klanten.”

Soms afscheid nemen

‘Bovendien zorgt die aanpak ervoor dat onze medewerkers blij worden van het werk dat ze doen. Dat maakt het ook makkelijker om kwaliteit te leveren. En aangezien je voor kwaliteit ook wat mag vragen, draagt dat bij aan een gezond bedrijf. Je moet het zien als een soort vliegwiel dat we draaiende houden met tijd, kwaliteit, blije klanten, blije medewerkers en een gezonde omzet. Daarbij is het ook belangrijk om het tijdig te signaleren als het een keer niet klikt met een klant. Heel soms leidt een gesprek tot afscheid – wat ook beter is voor alle partijen – maar meestal zorgt het bespreekbaar maken van wrijving vrijwel direct voor verbetering.’

Vertalen naar buiten

‘Vanzelfsprekend ervaar je pas hoe het is om in de watten gelegd te worden door Van Wezel als je al klant bij ons bent. Echter, om nieuwe klanten binnen te halen, moeten we dat verhaal ook ‘naar buiten’ goed kunnen vertellen. Daarbij heeft Commandos een belangrijke rol gespeeld. Dan heb ik het niet alleen over de nieuwe uitstraling die ze voor ons hebben ontwikkeld, maar ook over de manier waarop ze de website effectief hebben ingezet om nieuwe klanten te laten zien hoe het is om samen te werken met Van Wezel. Van de interviews met onze klanten tot een gedetailleerde uitleg over het overstappen naar een nieuwe accountant: alles komt aan bod, en op een manier die echt past bij ons.’ Ben je benieuwd naar de case over Van Wezel? Lees het volledige verhaal hier.