Onderscheid je merk van de massa met merkpositionering

‘Wij willen de Coolblue onder de [vul je eigen markt in] worden”. Een uitspraak die je ongetwijfeld weleens hebt gehoord in de wandelgangen bij een willekeurige organisatie. Coolblue is hét voorbeeld als het gaat om goede merkpositionering. Iedereen weet dat ze alles doen voor een glimlach. Logisch dat jij dat met jouw merk ook wilt nastreven.

But positioning your brand so that everyone – or at least your ideal customer – knows what you stand for, requires more than just developing a sharp slogan and a consistent house style. You can read on this page exactly what brand positioning is and how you can use it successfully for your organization.

Wat is merkpositionering?

Brand positioning, also known as a positioning strategy, is the way a brand positions itself in the mind of its target audience, relative to other players within the market. Coolblue stands out because of their user-friendliness, convenience and service orientation. But what are things that make your brand unique, relevant and distinctive compared to others? You can discover it with a positioning trajectory from Commandos.

Een merkpositioneringstraject van Commandos

Er zijn al genoeg grijze mussen. Als merk wil je liever je veren uitschudden en de uitstraling hebben van een pauw. Niet dat het per se groot en bombastisch moet, maar opvallen op een manier die past bij jouw bedrijf en je kernwaarden. Met een merkpositioneringstraject van Commandos krijg je dat voor elkaar. We nemen de stappen met je door:

Stap 1: De basis leggen in de Brand Foundation

Het fundament van je merk moet staan als een huis. Alleen op die manier kun je een bepaalde associatie creëren in de hoofden van je ideale klant en jouw groeidoelstellingen halen

In dit onderdeel bepalen we samen waar jouw bedrijf voor staat. Aan de hand van zelf ontwikkelde tools – waaronder vragenlijsten, een brand foundation workshop en het kiezen van de 4 unieke kernwaarden van je bedrijf – leggen we deze basis. Zo draaien de kernwaarden bij Coolblue bijvoorbeeld om innovatie, klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. Maar wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? In deze fase gaan we daarmee aan de slag – waaruit soms verrassende uitkomsten komen als je de antwoorden van al je medewerkers naast elkaar legt. Een organisatie die als kernwaarde ‘Avontuurlijk’ heeft, laat z’n medewerkers niet in grote, inspiratieloze kantoortuinen werken. En een bedrijf dat ‘Duurzaamheid’ hoog in het vaandel heeft staan, gaat niet in zee met oliegiganten. Om maar wat voorbeelden te noemen.

Vervolgens werken we aan de strategische positionering op basis van een aantal geformuleerde vragen, bepalen we de Unique Selling Proposition en op welke klanten jij primair en secundair de merkboodschap en communicatiestrategie gaat richten.

Het onderzoeken van de markt, een concurrentieanalyse, consumentengedrag analyseren en de huidige merkassociaties onderzoeken zijn een onderdeel van deze fase. Wat hieruit voortkomt, is de merkpositionering, ofwel de manier waarop jij je profileert ten opzichte van andere spelers in de markt – in de hoofden van je klant.

De uitkomst van de Brand Foundation – waarvan de merkpositionering onderdeel is – wordt uitgewerkt op slechts één A3 – met alle informatie in een overzicht dat je ook echt gebruikt. 

Stap 2: De identiteit van je merk, oftewel de ‘Brand identity’ vormgeven

Het leukste gedeelte: de basis staat en die gaan we visueel uitwerken. We starten nu met design en gebruiken de uitgewerkte brand brief als basis voor het design, de communicatiestijl en stijlreferentie.

Doordat het visueel design en de sterke merkpositionering op elkaar aansluiten en dat zorgt dat consumenten (en nog belangrijker: je ideale klant) je merk herkennen, positieve associaties opbouwen, loyaliteit ontwikkelen en een emotionele band met het merk creëren. Daarmee wordt jouw merk hun voorkeur en creëer je ambassadeurs. 

Stap 3: Je merk activeren 

Na grondig onderzoek in de eerste stap en de uitwerking ervan in de tweede, ligt het plan klaar en weet iedereen in het bedrijf waar je voor staat en wat je wil uitstralen. Tijd om daarmee naar buiten te treden. Dat doe je met merkactivatie – waarmee je de aandacht trekt van je ideale klant. Met behulp van een aantal (online) marketingservices in abonnementsvorm helpen we je daarbij.  

In tegenstelling tot marketingbureaus – die alleen vanuit data en prognoses opereren -, werken wij ook (of juist) vanuit het merk. We doen onderzoek naar het huidige consumentengedrag en werken de merkstrategie uit, waardoor het merk beter aansluit op de boodschap. Daardoor gaan de marketinginspanningen vanzelf en haal je meer uit je budget. 

Merkpositionering door Commandos

Je loopt de marathon niet met een gebroken been. Een no-brainer. Toch is dit wat er gebeurt bij veel bedrijven. Organisaties pompen bakken met geld richting de marketingafdeling, met een merkpositionering die van alle kanten kraakt en piept. Het gevolg? Geen optimaal resultaat uit je (reclame)campagnes. Marketing zonder sterke merkpositionering kost veel geld, terwijl een sterke merkpositionering de brandstof is voor een succesvolle marketingcampagne. Branding en marketing gaan hand in hand met elkaar, maar niet voordat de basics zijn bepaald. 

Een nieuwe merkpositionering heeft de volgende voordelen:

✓ Duidelijk inzicht in je doel, doelgroep en kernwaarden van je bedrijf

✓ Door deze inzichten raak je in je marketinguitingen eerder de gevoelige snaar van je gevoelige klant 

✓ More reach and recognition among your target group 

✓ The design of a strong brand fits in seamlessly with the positioning

✓ You will become a preferred brand in the market 

✓ Consumers want to associate with your brand 

✓ You create ambassadors for your brand 

Together with our specialists at Commando’s, we ensure that you stand out with a strong brand positioning. Curious how we put your brand in the spotlight? Get to know us .