Bij het merk Patagonia staat duurzaamheid voorop. Lidl levert hoge kwaliteitsproducten tegen een scherpe prijs. En wat is de eerste associatie met jouw merk?
Misschien kan je deze vraag niet direct beantwoorden of is slechts een klein deel van je doelgroep bekend met je bedrijfsactiviteiten. Of nog erger: je merk is niet beroemd, maar berucht door negatieve berichtgeving. Dan is het tijd voor (re)branding. In de schaduw van ieder succesvol merk staat een heldere rebrandingstrategie. In 4 stappen kun jij dit voor jouw merk definiëren.
Stap 1: Het fundament van je merk leggen
Bij een (re)branding is het aanlokkelijk om meteen aan de slag te gaan met het nieuwe ontwerp van het logo, het design van de website en het schrijven van de teksten. Onderschat de waarde van kleuren, tone of voice en het ontwerp niet: deze roepen al (onbewuste) associaties op in het brein van je lezer. Zorg daarom eerst dat de basis van je merk staat.
Een brandingtraject begint altijd met de ‘brand foundation’: je wilt dat je merk stevig in de fundering staat, zodat er vanuit daar verder gebouwd wordt. In deze eerste stap bepaal je waar je bedrijf voor staat. Aan de hand van vragenlijsten, een brand foundation workshop en het kiezen van de 4 unieke kernwaarden van je bedrijf leggen we samen de basis. Soms staat het fundament van het merk al goed bij een rebranding, maar zijn er kleine aanpassingen nodig. In dat geval kan deze stap worden overgeslagen of is hier minder tijd voor nodig.
Stap 2: Vastleggen van het merk
Gaat het in de (re)branding om een nieuw of internationaal merk? Dan is het belangrijk dat het merk wordt vastgelegd. Zijn twee merknamen identiek of lijken ze sterk op elkaar waardoor er bij klanten mogelijk verwarring ontstaat? Dan kan je in een trademark conflict verwikkeld raken. Voordat we aan de slag gaan met een rebrandingraject stappen, wordt hier onderzoek naar gedaan. In deze stap wordt het merk vastgelegd bij een merkbureau, zodat toekomstige copycats van jouw merk geen schijn van kans maken.
Stap 3: Het uitwerken van de (visuele) identiteit
Dit is voor de meeste klanten het leukste onderdeel: de ideeën uit stap 1 worden tot leven gewekt in een (visuele) identiteit. De merkkleuren, huisstijl, logo- en webdesign, tone of voice en typografie worden bepaald en uitgewerkt in een concept.
Stap 4: Je merk communiceren
Tijd om je merk te (her)lanceren! Is je doelgroep gelijk gebleven of boor je juist een nieuwe markt aan met je vernieuwde merk? Op basis daarvan ontwikkelen we een campagne om je merk te communiceren aan je ideale klant. Waar een merk met slechte branding veel moet investeren in marketing, werkt marketing juist als versneller bij een merk dat sterk in de markt staat. Met (online) campagnes, afgestemd op jouw doel en doelgroep, zorgen we voor een succesvolle (re-)activatie van je merk en continue zichtbaarheid.