Rebranding bureau

De kans is klein dat je precies dezelfde persoon bent als tien jaar geleden. Je interesses veranderen, je leven gaat er anders uitzien en je neemt afscheid van mensen of werkzaamheden die niet meer in je straatje passen. Heel normaal. Zo werkt het ook voor je merk of organisatie. Je bent ooit met een duidelijke visie gestart. Door andere inzichten, nieuwe technologieën of een veranderende markt wijzigt de koers. Je neemt afscheid van klanten, introduceert een nieuwe werkwijze of breidt je aanbod uit. Wat we dan vaak zien, is dat de visie niet (meer) aansluit bij de (visuele) identiteit. Tijd om de volgende stap te zetten, samen met een rebranding bureau. Op deze pagina vertellen we je wat een rebranding bureau is en op welke momenten je er een in de arm moet nemen.

Commandos team in office

Wat doet een rebranding bureau?


Past je jas niet meer, dan verander je je garderobe. Sluit de identiteit niet meer aan op je merk, dan trek je ook een ander ‘jasje’ aan. Een rebranding bureau helpt je daarbij. Een rebrandingbureau herdefinieert je merkstrategie, oftewel het fundament van je merk. Vanuit daar wordt de visuele identiteit, merknaam, tone of voice en kleurgebruik aangepast. Met deze nieuwe ‘garderobe’ voor je merk wordt vervolgens een campagneplan gemaakt om de (nieuwe) doelgroep aan te spreken. 

Is een van de onderstaande scenario’s van toepassing op je merk? Dan wordt het tijd voor een rebranding… 

  1. Je merk heeft imagoschade geleden 
  2. Je lanceert een nieuw product in de markt 
  3. Je gaat met je organisatie professionaliseren
  4. De huidige kleuren / tone of voice zijn gedateerd 
  5. Door een Trademark conflict kan je je huidige merk niet meer gebruiken 
  6. Bij internationale markten roept je merk verkeerde associaties op door bijvoorbeeld ander kleurgebruik / termen in een andere taal 

Ga je professionaliseren en groeit je bedrijf gestaag, dan is het vaak essentieel om een rebranding bureau in te schakelen om ervoor te zorgen dat je merk naadloos blijft aansluiten op je ideale klant. Soms is er geen volledige rebranding nodig, maar is een ‘brand refresh’ voldoende. Bespreek je wensen met onze specialisten – zij adviseren je over de benodigde stappen. 

Maak kennis met Commandos in Leiden.

Rebranding stappenplan: waar moet je aan denken?

Bij het merk Patagonia staat duurzaamheid voorop. Lidl levert hoge kwaliteitsproducten tegen een scherpe prijs. En wat is de eerste associatie met jouw merk?

Misschien kan je deze vraag niet direct beantwoorden of is slechts een klein deel van je doelgroep bekend met je bedrijfsactiviteiten. Of nog erger: je merk is niet beroemd, maar berucht door negatieve berichtgeving. Dan is het tijd voor (re)branding. In de schaduw van ieder succesvol merk staat een heldere rebrandingstrategie. In 4 stappen kun jij dit voor jouw merk definiëren.

Stap 1: Het fundament van je merk leggen

Bij een (re)branding is het aanlokkelijk om meteen aan de slag te gaan met het nieuwe ontwerp van het logo, het design van de website en het schrijven van de teksten. Onderschat de waarde van kleuren, tone of voice en het ontwerp niet: deze roepen al (onbewuste) associaties op in het brein van je lezer. Zorg daarom eerst dat de basis van je merk staat.

Een brandingtraject begint altijd met de ‘brand foundation’: je wilt dat je merk stevig in de fundering staat, zodat er vanuit daar verder gebouwd wordt. In deze eerste stap bepaal je waar je bedrijf voor staat. Aan de hand van vragenlijsten, een brand foundation workshop en het kiezen van de 4 unieke kernwaarden van je bedrijf leggen we samen de basis. Soms staat het fundament van het merk al goed bij een rebranding, maar zijn er kleine aanpassingen nodig. In dat geval kan deze stap worden overgeslagen of is hier minder tijd voor nodig.

Stap 2: Vastleggen van het merk

Gaat het in de (re)branding om een nieuw of internationaal merk? Dan is het belangrijk dat het merk wordt vastgelegd. Zijn twee merknamen identiek of lijken ze sterk op elkaar waardoor er bij klanten mogelijk verwarring ontstaat? Dan kan je in een trademark conflict verwikkeld raken. Voordat we aan de slag gaan met een rebrandingraject stappen, wordt hier onderzoek naar gedaan. In deze stap wordt het merk vastgelegd bij een merkbureau, zodat toekomstige copycats van jouw merk geen schijn van kans maken.

Stap 3: Het uitwerken van de (visuele) identiteit

Dit is voor de meeste klanten het leukste onderdeel: de ideeën uit stap 1 worden tot leven gewekt in een (visuele) identiteit. De merkkleuren, huisstijl, logo- en webdesign, tone of voice en typografie worden bepaald en uitgewerkt in een concept.

Stap 4: Je merk communiceren

Tijd om je merk te (her)lanceren! Is je doelgroep gelijk gebleven of boor je juist een nieuwe markt aan met je vernieuwde merk? Op basis daarvan ontwikkelen we een campagne om je merk te communiceren aan je ideale klant. Waar een merk met slechte branding veel moet investeren in marketing, werkt marketing juist als versneller bij een merk dat sterk in de markt staat. Met (online) campagnes, afgestemd op jouw doel en doelgroep, zorgen we voor een succesvolle (re-)activatie van je merk en continue zichtbaarheid.

Start vandaag nog!

De voordelen van rebranding


Ieder doorgewinterd merk krijgt wel een keer te maken met rebranding. Het betekent dat je merk volwassen wordt en toe is aan een nieuwe fase. Dit zijn een aantal voordelen van zo’n rebrandingtraject:

✓ Re-activatie van je merk
✓ Je ontwikkelt een nieuw imago
✓ Je verbetert de herkenbaarheid
✓ De verwachtingen worden duidelijker
✓ Ideaal voor professionalisering van je merk
✓ Nieuwe doelgroepen worden aangesproken
✓ Je ideale klant kan zich beter associëren met je merk
✓ Je identiteit sluit beter aan op je aanbod en doelgroep
✓ Marketing wordt makkelijker (en goedkoper) met een sterk merk
✓ Eventuele negatieve associaties kun je hiermee laten verdwijnen

Wil jij je merk ook de spotlights geven die ‘t verdient? 

Maak kennis met onze specialisten
branding means business

Commandos team in office

Geef je merk een nieuwe boost met rebranding door Commandos

Wil je je merk professionaliseren, duidelijk uitstralen waar jouw organisatie voor staat of staat je bedrijf aan de vooravond van een fusie of overname? Tijd voor rebranding. Dat is meer dan het logo en de kleuren aanpassen. Met een rebranding-traject ga je terug naar de van je merk, om vanuit daar te bouwen aan een merk dat sterk staat. 

Met Commandos zet je je merk op de kaart en geef je je merk het ‘t podium dat het verdient. Van strategie tot brand design en van web development tot merkactivatie: Commandos’ branding services zijn gericht op resultaat. Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Let’s talk

Kies je voor Commandos, dan kies je voor:

✓ Een bureau dat jouw merk voorop zet
✓ (Re)branding services voor een merk dat werkt
✓ Specialisten die pas stoppen als jij helemaal tevreden bent
✓ Een merk creëren dat helemaal aansluit op je bedrijfswaarden- en identiteit 

Maak kennis met onze specialisten
Commandos team in office

Veelgestelde vragen over rebranding

Wat is rebranding?

Rebranding is een proces waarbij een merk zijn identiteit, positionering, naam, logo, visuele elementen, communicatie en/of strategieën verandert. Het gaat om het herdefiniëren en transformeren van het merk om beter aan te sluiten bij de gewenste doelgroep, markttrends, bedrijfsdoelstellingen of een veranderende zakelijke omgeving.

Waarom rebranding inzetten?

In de loop van de jaren verandert je merk. Je doelgroep verschuift, je diensten veranderen en er vinden ontwikkelingen plaats in je markt. Daardoor past het merk waarmee je communiceert, niet meer helemaal met hetgeen dat je wil uitstralen. Door rebranding komen je visie en visuele identiteit beter overeen, waardoor je ideale klant zich beter met jou kan associëren. Maar ook bij imagoschade, negatieve associaties of een overname is een rebranding strategie essentieel. 

Hoe zorg je voor een succesvolle rebranding?

Rebranding is méér dan een nieuw logo ontwerpen en een ander lettertype op de website gebruiken. Wanneer je je merk een metamorfose geeft, is het belangrijk om terug te gaan naar het fundament van je merk: waar sta je voor en welk probleem los je op? Aan de hand van een brandingsessie worden vier kernwaarden geformuleerd die jouw merk duidelijk omschrijven. Komen die kernwaarden nog overeen met het verleden? Dan is er alleen een branding ‘refresh’ nodig voor je merk. 

In de meeste gevallen zien we dat merken die kernwaarden nog niet duidelijk in beeld hebben. Het gevolg? Een marketingstrategie die overeenkomt met de prestaties van het Nederlands elftal op het WK van 2014 – het is het nét niet. Daardoor is het lastiger om de juiste doelgroep aan te spreken en moet je op het gebied van marketing alles uit de kast halen om een succesvol resultaat te behalen. Terwijl marketing juist de versneller is van een goed resultaat bij een sterke branding. 

Door de 3 stappen in de rebranding strategie van Commandos te volgen, zorg je voor succesvolle rebranding: 

  1. Brand Foundation 
  2. Brand Identity 
  3. Brand Activation 
Pak het met jouw merk goed aan
Commandos team in office

Merkactivatie door Commandos

Zonder een goede merkstrategie kost marketing een hoop geld. En zonder efficiënte marketing sterft je uitzonderlijke merk aan een stille dood. Branding en marketing kunnen niet zonder elkaar. Zodra je vorm hebt gegeven aan je merk en precies de juiste mensen in het vizier hebt, is het belangrijk hen aan te spreken. Online, offline, of een combinatie ervan: afgestemd op jouw doelen en wensen. Dat doe je met merkactivatie door Commandos. 

Met Commandos zet je je merk op de kaart en geef je het ‘t podium dat het verdient. Van strategie tot brand design en van web development tot merkactivatie: Commandos’ branding services zijn gericht op resultaat. Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Let’s talk

Kies je voor Commandos, dan kies je voor:

✓ Een bureau dat jouw merk voorop zet
✓ Meer resultaat halen uit je reclamecampagnes
✓ Specialisten die pas stoppen als jij helemaal tevreden bent
✓ Een merk creëren dat helemaal aansluit op je bedrijfswaarden- en identiteit

Maak kennis met onze specialisten
Commandos team in office

Veelgestelde vragen over merkactivatie

Voor wie is merkactivatie geschikt?

Sterke en slimme bedrijven die méér impact willen maken, verdienen een merkactivatie-traject. Met een duidelijke basis kun je precies de juiste mensen aanspreken en doelen behalen. Benieuwd of jouw merk hiervoor in aanmerking komt? Maak kennis met onze specialisten

Wat is SEO?

SEO staat voor “Search Engine Optimization” (ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd). Het doel van SEO is om een website beter vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google. Voor het organisch verkeer uit SEO betaal je geen kosten per klik, zoals bij zoekmachine-adverteren wel het geval is. Door relevante inhoud te creëren, het optimaliseren van de websitestructuur en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks, verbetert de positie in de zoekmachines, met als doel om meer verkeer naar je site te krijgen. De specialisten van Commandos helpen je met het in kaart brengen van deze termen én met een inhoudelijk plan om deze doelen te behalen. SEO is het fundament van je website en behoort – in de meeste gevallen – tot de basis van je optimalisaties. 

Wat is SEA?

SEA staat voor “Search Engine Advertising” (ook wel zoekmachine-adverteren genoemd) . Het is een vorm van online adverteren waarbij advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Bij SEA betaalt een adverteerder om zijn advertenties bovenaan of naast de organische zoekresultaten te laten verschijnen wanneer gebruikers relevante zoektermen invoeren. Hoewel Google vaak als voorbeeld wordt genoemd, kunnen ook andere zoekmachines, zoals Bing of andere zoekmachines, onderdeel van deze strategie zijn. 

Maak kennis met onze specialisten