Grafisch ontwerp

Commandos Team

Grafisch ontwerp: het onmisbare element voor jouw merk


De grote gele M. De Domino-blokjes of het subtiele appeltje: de beeldmerken van sterke merken spreken voor zich. Zonder dat we deze merken expliciet benoemen, weet jij waarschijnlijk al over welke het gaat. Grafisch ontwerp speelt een belangrijke rol in de branding van je merk en het doorvertalen naar je ideale klant. We vertellen je op deze pagina hoe je met grafisch ontwerp het podium pakt voor jouw merk.

Maak kennis met Commandos in Leiden.
Workflow - Commandos

Wat is grafisch design?

Je hebt misschien niet dezelfde ambities als McDonald’s, Domino’s of Apple, maar dat betekent niet dat je niet herkend wil worden door je doelgroep. Grafisch design, ook wel grafische vormgeving of grafisch ontwerp genoemd, is een vorm van visuele communicatie die aansluit op de merkidentiteit van jouw organisatie. 

Grafisch design omvat alle elementen van je visuele communicatie, waaronder het logo, kleurschema en typografie. Zodra die basis staat, wordt het uitgerold naar andere communicatiemiddelen zoals de verpakking van je product, het design van de website, de kleuren in je app en offline printmateriaal zoals posters of banners.

Start vandaag nog!

Wek met grafisch ontwerp je merk tot leven


De letters van je toetsenbord zijn niet altijd toereikend voor wat je wilt uitbeelden. Een stilstaand beeld of video zegt vaak meer dan duizend woorden. Met grafisch design raak je je doelgroep in het onderbewuste. In een aantal stappen vertellen we hoe je met grafisch design – het onmisbare element – je merk tot leven wekt.

branding means business

In drie stappen je merk succesvol activeren

Stap 1: De basis leggen

Misschien sta je al aan de tekentafel, klaar om buiten de lijntjes te tekenen. Niet te snel! Want voordat je aan de slag gaat met het ontwerp van je verpakkingen, website-design of andere creatieve uiting, is het eerst belangrijk om de basis te leggen. Dat noemen we de brand foundation

Hierin bepaal je waar je merk voor staat. Als persoon heb je bijvoorbeeld bepaalde kernwaarden: je doet wat je doet omdat je daadwerkelijk een verschil wil maken, duurzaamheid belangrijk vindt of waarde hecht aan vrijheid. Ook je merk heeft bepaalde kernwaarden – ook al ken je ze misschien nog niet. Maar het bestaansrecht van je merk, de reden waarom jij iedere dag opstaat om te doen wat je doet, heb je te danken aan die kernwaarden. In de brand foundation bepaal je deze kernwaarden. 

Zo doen wij dat samen met jou: 

  1. Jij en je collega’s vullen – los van elkaar – onze vragenlijsten in 
  2. Je volgt onze brand foundation workshop zodat je scherp hebt wat branding is en hoe je de waarde van jouw merk ontdekt 
  3. Samen definiëren we de belangrijkste 4 kernwaarden van jouw merk 
  4. Aan de hand van 12 kernvragen gaan we je merk positioneren. Daaruit ontstaat de USP van jouw merk 
  5. Op basis van de eerdere informatie creëren we de primaire en secundaire doelgroep; ook wel persona’s genoemd 
  6. De toekomstvisie wordt uitgewerkt 
  7. Je vertrekt met de brand foundation: een document met alle kernelementen en basiskeuzes op één A3. Alle puzzelstukjes vallen hiermee op hun plaats: ja, dit is MIJN merk! 

Stap 2: De brand identity vormgeven

Eindelijk, het leukste deel! Want nu komen alle gedachtenspinsels tot leven in een concreet en grafisch ontwerp. Of het nu gaat om een volledige rebranding of opfrisser van je bestaande visuele communicatiemiddelen: we verwerken de output van de brand foundation in concrete werkzaamheden, taken en natuurlijk een kraakhelder design.

Zo doen wij dat samen met jou: 

  1. We leggen alle elementen vast in een brandbook: dit is de bijbel waarin onder andere de huisstijl, kleurgebruik en tone of voice vastliggen. Hiermee beschermen we de identiteit van je merk. 
  2. Op basis van de gestelde doelen vertalen we de elementen door naar een eerste concept.
  3. Jij beoordeelt het concept, wij verwerken eventuele aanpassingen, zodat er een messcherpe stijl ontstaat die het verhaal van jouw merk visueel vertelt én die onze kwaliteitsstandaard waarborgt.  
Commandos team in office

Zet je merk op de kaart met Commandos

Zoek je een manier om marketingbudget door de afvoer te spoelen? Ga dan aan de slag met je marketinginspanningen zonder duidelijk fundament en plan. Doordat je iedereen probeert te bereiken (of ‘mannen en vrouwen tussen 18 en 65 jaar’), bereik je eigenlijk niemand. 

Aan de andere kant zijn veel fantastische ideeën of concepten gestorven aan een stille dood – ondanks dat de basis goed stond – maar waar de juiste marketinginstrumenten misten. Kortom: marketing en branding gaan hand in hand met elkaar en zorgen ervoor dat jouw merk het podium pakt dat het verdient. 

Een geur, een beeld of bepaalde muziek laten soms de haartjes op je armen rechtop staan. Omdat je de boodschap tot in de kern van je lichaam voelt. Dat is wat wij willen bereiken met ijzersterke marketing in combinatie met grafisch ontwerp. Dat – zodra je ideale klant in aanraking komt met jouw merk – het direct een emotie oproept.

Afhankelijk van je doelen en doelgroep wordt er een plan op maat gemaakt. Wij bieden SEO, SEA en social media-activiteiten aan om je merk te versterken en de boodschap helder over te brengen aan je ideale klant. 

Maak kennis met onze specialisten
branding means business
Kies je voor Commandos, dan kies je voor:
Commandos team in office

Grafisch ontwerp door Commandos

Grafisch ontwerp is meer dan een mooi logo op de kop tikken of gelikt design maken. Grafisch ontwerp zet je ideale klant in beweging en roept herkenbaarheid op. Het sluit aan op de kernwaarden en identiteit van je merk, is duidelijk, consistent, raakt de juiste snaar, is geschikt voor verschillende mediums en roept geen vragen op. 

Kies je voor grafisch ontwerp door Commandos, dan kies je voor:

✓ Een bureau dat jouw merk voorop zet
✓ Specialisten die pas stoppen als jij helemaal tevreden bent
✓ Een grafisch ontwerp dat aansluit bij de kernwaarden van jouw merk

Maak kennis met onze specialisten