Makers van momenten

Ramon Postma 3' min

Vanderloo is een familiebedrijf met 40 jaar ervaring als bedenker en uitvoerder van feesten en evenementen. Hun specialiteit? High-end events waarbij ieder facet van de organisatie in eigen handen is. De broers Henry en Laurens van der Loo vertellen over hun bedrijf en de samenwerking met Commandos.

“Net als bij een orkest klinkt het pas goed met een dirigent die overzicht heeft.”

Verwachtingen overtreffen

“Wat Vanderloo bijzonder maakt?” Over die vraag hoeven Henry en Laurens niet lang na te denken: “bij de organisatie van een groot evenement komt ontzettend veel kijken: catering, decorbouw, organisatie, infrastructuur, uitvoering, personeel – je kunt het bijna zien als de verschillende onderdelen van een groot orkest, die klinken alleen goed met een dirigent die overzicht heeft. Van de grote lijnen tot de kleinste details, alles heeft onze volledige aandacht met als doel om de verwachtingen van de opdrachtgever te overtreffen. Dat is Vanderloo.

Bijzondere opdrachtgevers

Eén blik op de Vanderloo website en het is meteen duidelijk dat die aandacht voor detail mooie opdrachtgevers oplevert: Feyenoord, Nebim, Porsche Centrum Amsterdam… aan grote namen geen gebrek. Hoe ziet zo’n event er uit? “Neem Porsche als voorbeeld,” zegt Laurens. “Zeker bij dat soort merken wordt er terecht veel aandacht besteedt aan de branding en het netwerk. Porsche Centrum Amsterdam kiest geregeld voor een officieel launch event (bijvoorbeeld voor een nieuw model) en wij mogen die events organiseren. Daarbij kijken we naar de stijl van de opdrachtgever, het product dat gelanceerd wordt en het gekozen concept. Dat nemen we mee om een event te creëren met de juiste sfeer.”

Henry: “tijdens de organisatie van die events hebben we bovendien Commandos leren kennen. Zij werken namelijk ook geregeld voor Porsche door de concepten te bedenken, designs te maken en de communicatie te verzorgen voor. Deze samenwerking beviel ons zo goed en dat wij ze hebben benaderd voor de branding van Vanderloo.”

Waar je voor staat

“Want,” licht Henry toe, “ook een succesvol bedrijf moet in zichzelf blijven investeren. Dat hebben we gedaan door ons merk onder de loep te nemen met de hulp van Commandos. Het was een hele intensieve, maar interessante exercitie. Je denkt namelijk niet iedere dag zo bewust na over de identiteit van je bedrijf. Maar, zo hebben wij gemerkt, het is eigenlijk best wel slim om te doen. Als je weet waar je goed in bent en wat je wilt bereiken als groep, dan zorgt dat ook voor grotere samenhang onderling. Iets wat wij sowieso belangrijk vinden als familiebedrijf.”

“Er zit nu een duidelijk lijn tussen wie we zijn, wat we doen en wat we uitstralen.”

Branding geeft energie

Henry: “het resultaat is dat we fris – en met een volle agenda – aan een nieuw Vanderloo hoofdstuk zijn begonnen. De gesprekken met Commandos waren wat dat betreft erg waardevol. Ze luisteren goed en zorgen ervoor dat de belangrijke elementen uit de gesprekken boven komen drijven. Vervolgens gaan ze met die elementen aan de slag om van je bedrijf en team een merk te maken.”

“En,” zegt Laurens, “het effect van de nieuwe branding, het nieuwe logo, de nieuwe payoff… het is net als met nieuwe kleren, het voelt goed en geeft ontzettend veel energie. De payoff ‘Makers van Momenten’ moest ik weliswaar even aan wennen, maar het past goed bij Vanderloo. We krijgen er ook opvallend veel complimenten over van opdrachtgevers.  Daar zie je aan dat het zinvol was om hier tijd aan te besteden. Er zit nu een duidelijke lijn tussen wie we zijn, wat we doen en wat we uitstralen.”